سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خود رأی، در خطا و اشتباه فرو می افتد . [امام علی علیه السلام]
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 10

اوباما ،فرشته نجات غزّه!؟ چاپ
?? دی ????
 اوباما ،فرشته نجات غزّه !؟


در حالیکه بعضی از رسانه و مقامات کشورمان از پیروزی مردم غزّه و زمین گیر شدن ارتش اسرائیل سخن می گویند ،ارتش اسرائیل با نادیده گرفتن همه قوانین و هنجارهای بین المللی و زیر پا نهادن تمام اصول اخلاقی ،همچنان بکمک تانکها ،جنگنده های هوائی ، ناوهای جنگی و پیشرفته ترین تسلیحات نظامی خود از زمین و دریا و آسمان غزّه را آماج شدید ترین و بی رحمانه ترین حملات خود قرار داده و این منطقه را شخم می زند.

با وجود اینکه اسرائیل نتوانسته است به همه اهداف خود برسد ،اما کشته شدن بیش از 1000 نفر از جمله دو تن از مقامات بلند پایه حماس و مجروح و معلول شدن صدها نفر از یک جمعیّت 1/5 میلیون نفری و آواره شدن هزاران نفر از خانه و کاشانه خود که مصداق بارز نسل کشی و جنایت بشری است و همچنین انهدام دهها تاسیسات شهری مهّم غزّه و ویران و با خاک یکسان شدن صدها خانه ،آنهم تنها در واکنش به پرتاب چند موشک دست ساز مبارزان فلسطینی به مناطق اسرائیلی را نمی توان به حساب پیروزی مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین و زمین گیر شدن ارتش اسرائیل منظور کرد!

از اینرو هر مقام و کشوری که بتواند به این جنگ یکطرفه و ناعادلانه خاتمه داده و آتش بس را برقرار نماید ،از دید مردم برنده واقعی است.

علیرغم فشارهای بین المللی و میانجیگری کشورها و شخصیت های برجسته دنیا ،تاکنون اسرائیل از مواضع خود عقب نشینی نکرده و با بی تفاوتی هرچه تمامتر به کشتار بی امان مبارزان حماس و مردم غیرنظامی غزّه ادامه می دهد.

اوباما رئیس جمهور منتخب آمریکا روز سه شنبه هفته جاری رسما قدرت را در آمریکا در اختیار خواهد گرفت. وی به مزدم وعده تحول در سیاست های خارجی این کشور را داده است. بعید است که راهبرد سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه دچار دگرگونی های اساسی و بنیادی شود اما بدون شک در برخی زمینه ها روش ها و تاکتیک ها کم و بیش تغییر خواهند کرد. برقراری آتش بس در غزّه مقارن با روز به قدرت رسیدن اوباما و با دخالت و وساطت دولت او برگ برنده ای است که در آغاز رهبری اوباما می تواند حسن نیت وی را برای جهانیان باثبات رسانده و با ایجاد امیدهای تازه ای نسبت به جدی بودن اوباما در تحقّق شعارهایش توشه راه او شده و در شروع بکار دولتش، رئیس جمهور جدید آمریکا را بعنوان مخالف جنگ و خونریزی و فرشته نجات مردم غزّه و رئیس جمهوری مقتدر و تاثیر گذار که علیرغم ناکامی میانجیگری های دنیا ،با یک اشارت اراده اش بر دولت اسرائیل فائق آمده است ،به جهانیان معرفی نماید.

از اینرو پیش بینی می شود که ارتش اسرائیل تا آخرین تیرهای ترکش خود را هم بسوی مردم غزّه پرتاب خواهد کرد و از آنجا که نمی تواند به هدف نهائی خود مبنی بر نابودی کامل حماس نائل آید ،منتظر وساطت اوباما خواهد ماند تا با قبول پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا هم وانمود کند که امتیازی به اوباما داده است و هم اینکه آبرومندانه و از موضع قدرت به حملات خود درغزّه خاتمه دهد. لذا گمان می کنم که تهاجم ارتش اسرائیل به مردم غزّه تا روز سه شنبه ادامه خواهد یافت و به محض انتقال قدرت به دولت اوباما ،در اولین فرصت فرستاده ویژه اوباما عازم منطقه شده و دولت اسرائیل را به پذیرش آتش بس مجاب خواهد کرد تا سناریوی مورد اشاره را عملی سازند.

با عملی شدن سناریوی مذکور تنها این اوباماست که برنده واقعی فاجعه انسانی پدید آمده در فلسطین خواهد شد. حتی اگر این سناریو هم در دستور کار سیاستمداران آمریکائی نباشد ،بنظر می رسد که انتخاب آن برای آمریکا و اسرائیل بهترین گزینه ای است که می تواند آبرومندانه به بحران اخیر در خاورمیانه پایان داده و آغاز خوبی برای رهبری اوباما در آمریکا بحساب آید ،گرچه در این میان کشته شدگان ، آواره شدگان و خسارت دیدگان ناشی از جنگ در دو طرف ،بازنده اصلی بحران اخیر خواهند بود!



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط در یکشنبه 88/1/16 و ساعت 12:29 صبح | نظرات دیگران()