سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس گفتن «نمی دانم» را واگذارد، به هلاکت گاه خود درآید [امام علی علیه السلام]
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 27

 این بحث را نزد آقای حسین باستانی، دبیر سابق انجمن صنفی روزنامه‏نگاران در ایران و عضو شورای سردبیری روز آن‏لاین، می‏برم. ایشان آرایش صحنه‏ی انتخاباتی ریاست جمهوری دوره‏ی دهم را چگونه می‏بینند؟

تا این لحظه، حضور سه کاندیدای اصلی ـ آقایان خاتمی، موسوی و کروبی ـ در جبهه‏ی اصلاح‏طلبان قطعی شده است

کاندیداهای دیگری هم هستند که احتمال ورودشان به صحنه وجود دارد. بعضی‏ها اعلام کرده‏اند که وارد خواهند شد. مثل آقای اعلمی که گرچه معتقد است منتقد اصلاح‏طلبان است، ولی در مجموع نزدیکی بیشتری با جریان اصلا‏حات دارد. کاندیدای محتمل مهم دیگر هم آقای نوری است که تا این لحظه، اعلام ورود به صحنه‏ نکرده، ولی کماکان امکان ورود ایشان کاملاً منتفی نیست.

ممکن است در آینده، کاندیداهای دیگری هم به این جمع بپیوندند، ولی به نظر می‏آید، کاندیداهای اصلی همین کسانی هستند که تا به حال اعلام حضور کرده‏اند.

فکر می‏کنید، نامزدهایی مثل آقای اعلمی که به هرحال به اردوی اصلاحات متعلق هستند، می‏توانند حجمی از آرا را جابجا کنند که در سرنوشت انتخابات، به زیان یا سود اصلاح‏‏طلبان یا اصول‏گرایان، موثر باشد؟

مشخص است که آقای اعلمی حساب ویژه‏ای روی مناطق ترک نشین کشور باز کرده و به نظر من، امکان این که ایشان از این مناطق رأی هفت رقمی (حتا چند میلیون) بیاورد، کاملا وجود دارد.

حتا در انتخابات قبلی، کاندیداهایی مثل مهرعلیزاده، از شهر و منطقه‏ی خود رأی آورد. آقای اعلمی، طبیعتا، مشهورتر است و امکان رأی آوردن ایشان از این مناطق وجود دارد. شاید آرای ایشان برای این که به مقام ریاست جمهوری برسد، کافی نباشد، اما باید توجه داشت که آقای احمدی‏نژاد در انتخابات ریاست جمهوری قبلی، با اتکا به ششصد هزار تفاوت رأی با آقای کروبی بود که در مرحله‏ی اول انتخابات، به جای سوم، دوم شد (البته در این مورد هم شبهه است که چطور این اتفاق افتاد) و بعد هم رییس جمهور شد

طبیعتا وقتی تفاوت ششصد هزار رأی می‏تواند این اثر را داشته باشد که آقای احمدی‏نژاد رییس جمهور مملکت بشود یا نه، یک رأی محتمل چند میلیونی از طرف آقای اعلمی یا غیر ایشان، می‏تواند یکی از فاکتورهای جدی باشد که در انتخابات، به ویژه در مرحله‏ی اول تاثیر بگذارد 

در مواردی مثل آقای اعلمی و آقای نوری، پیش‏بینی شما از برخورد شورای نگهبان در رد یا تائید صلاحیت آن‏ها چیست؟

رفتار شورای نگهبان کاملا قابل پیش‏بینی نیست. ممکن است این شورا بنا بر ملاحظات سیاسی، هر کاندیدایی را تائید یا رد صلاحیت کند.

در نتیجه، به نظر من، گروه‏های سیاسی و کاندیداهای محتمل، باید فارغ از این که شورای نگهبان در نهایت چه خواهد کرد، آمادگی لازم را در خود ایجاد کنند و بعد از این که شورای نگهبان رفتار خود را در خصوص رد یا تائید صلاحیت‏ها انجام داد، متناسب با آن، خود را تنظیم کنند.

منبع: رادیو زمانه



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط در سه شنبه 88/1/18 و ساعت 1:16 عصر | نظرات دیگران()